sobota, 5 marca 2011

Róże pachnące

Zapach róż zawsze kojarzył mi się z zapachem olejków które dawno temu przywożono chyba z  Bułgarii.Taka mała fiolka ukryta w drewnianym pudełeczku.W opisach róż często spotykam -silnie pachnący,bez zapachu i tym podobne.Idealna róża to taka która pięknie pachnie ,pięknie kwitnie i jest zdrowa.I chyba każdy z nas szuka takich.Na początku kupowałam róże wielkokwiatowe , były ładne ale nie pachniały no i chorowały.Nie wyczuwałam w nich opisywanych zapachów.Powonienie mam wrażliwe ale zapachu róż nie czułam.Potem przyszedł czas na róże historyczne i nareszcie poczułam co znaczy zapach róż.
Zima to czas lektur, planów marzeń o idealnym ogrodzie.Trafiłam na książkę "Róże pachnące "- Heise Rau.Niewielka książeczka wydana w serii Ogrodnik Amator

I znalazłam w niej to tego czego szukałam.Wszystko o zapachach i przewodnik po różach pachnących.I sporo przepisów kulinarnych.Pączek z nadzieniem różanym zrobionym z własnoręcznie zebranych płatków....brzmi smakowicie i pachnąco
Oto spis róż pachnących wg.zapachów

Zapach typowo różany

"Duftfestival" , "Rose de Resht" , "Gertruda Jekyll" , Heidi Klum" , "Luise Odier" , "Madame Issac Pereire" , "Rosenresli" , "Souvenir du Docteur Jamain"

Zapach słodki kwiatowy

"Celsiana" , "Fantin Latour" , "Madame Boll" , "Direktor Benschop" , " Felicite Parmentier" , ""Great Maiden's Blush" , "Reine des Violetes" , "Suaveolens" , "Veilchenblau" , "Westerland"

Zapach owocowy

"Graham Thomas" , "Augusta Luise" , "Benjamin Britten" , "Abraham Darby" , "Buff Beauty" , "Chartreuse de Parme" , "Colette" , "Ferdinard Pichard" , "Golden Celebration" , "Pilgrimm" , "Versigny"

Zapach korzenny,balsamiczny

"Roseraie de I'Hay" , "Constance Spry" , "Henri Martin" , "Belle Isis" , "Blush Noisette" , "Paul Ricard" , "Virdiflora"

Oczywiście to nie są wszystkie  tylko tyle ile mogła pomieścić niewielka książeczka ale jest to już jakiś przewodnik
Na czerwono zaznaczyłam róże które mam w swoim ogrodzie.

4 komentarze:

  1. cudnie oczywiscie mam pewna informacje dzieki

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również uwielbiam róże i chce ich mieć pełno u siebie w ogrodzie. Już nawet na stronie https://www.substral.pl/sadzenie-roz czytałam jak sadzić róże więc jak tylko nadarzy się okazja to oczywiście biorę się do pracy. Moim zdaniem są to piękne kwiaty, które warto mieć.

    OdpowiedzUsuń